Kunstenaars

Peter Sluijter

Soms heel onverwacht, is daar die aanleiding, een blik, een situatie of gewoon een alledaags moment, waardoor er een begin is van een stroom die niet meer te stoppen is. Dan ontstaat er een beeld.

Bezoek de website: www.petersluijter.nl

Jos van Onna

concentreert zich op spierbundels die energie uitstralen. Daarna lijken mens en materie zich gracieus te ontworstelen aan de zwaartekracht.

Fabio Pravisani ijsmaker en beeldhouwer gelijk

EGMOND AAN ZEE – Hij is geboren op 9 april 1971 in het Alkmaarse Elizabeth ziekenhuis en van Italiaanse komaf. Zijn vader Dino die in 1981 is overleden, moeder Marisa en zus Daniëla, allen met Italiaanse roots, bestieren al meer dan een halve eeuw de Italiaanse ijssalon van Pravisani in Egmond aan Zee in de Voorstraat. Opa Antonio Pravisani met zijn zonen Leo, Dino, Lio en hun zus Carla, die het langst heeft meegewerkt, begon de ijssalon al in 1947.

In de wintermaanden ging de familie terug naar Italië en ‘s zomers was men terug in Egmond om hun ambachtelijke kwaliteitsijs, dat in heel Noord Holland beroemd is, te verkopen. Kinderen zeiden tegen hun ouders: “Gaan we een ijsje halen bij de vrouwtjes?” Daarmee doelend op Marisa en Daniëla die bij haast iedere klant weten wat voor ijs zij graag willen hebben. Fabio heeft het vak ‘ijsmaker’ met een typisch eigen recept geleerd en gezien van zijn vader toen hij nog een klein kind was. Na het overlijden van vader Dino moest hij de ijssalon met zijn moeder Marisa en Carla voortzetten. 

Beeldhouwer
Fabio is tien jaar geleden begonnen met beeldhouwen en is een echte autodidact. Hij heeft geleerd zijn gave te ontwikkelen uit boeken en het kijken naar dvd’s. In de wintermaanden, als de ijssalon gesloten is, kan hij zijn hobby als beeldhouwer uitvoeren. Hij is altijd een groot kunstliefhebber geweest en vindt het heerlijk om zich helemaal uit te leven in het maken van een beeld, ook al vindt hij zichzelf nog maar een beginneling en niet zo goed als gevorderde beeldhouwers. Hij laat zich inspireren door verscheidene beeldhouwers uit diverse tijdperken en landen.

Bronsgieter
Sinds 2008 is Fabio Pravisani vrijwilliger bij bronsgieterij De Hooischuur in Oudorp aan de Herenweg tegenover Kolping Boys. Daar leerde hij het hele proces van het gieten van een beeld in brons. Eerst een mal maken van een beeld dat de klant aanlevert, een afgietsel maken in was, vervolgens wordt het wasmodel voorzien van ontluchting en gietkanalen dat wordt ingekapseld in gisp. Na dit bewerkelijke proces wordt de was eruit gestookt en de achtergebleven holte daarna gevuld met gesmolten brons. Na het uitharden wordt het gisp verwijderd en het beeld afgewerkt. Het was in deze bronsgieterij waar hij de behoefte ontwikkelde om zelf ook eens een eigen beeld te boetseren en te gieten in brons. Dat beviel zo goed dat hij ermee is doorgegaan en niet zonder resultaat.

Tekst uit E-paper: www.rodi.nl | Cor Mooij

Co Stam laat zich inspireren door de beelden van grote meesters en vindt uitdaging in sport en muziek.

Kenmerkend zijn beweeglijkheid en transparantie.

Co Stam heeft zich bekwaamd in het werken met brons. Hij volgde cursussen en deed ervaring op door het werken met kunstenaars en bronsgieters. Het werken met brons is gebaseerd op oeroude tradities en leent zich bij uitstek om op een zeer eigen wijze uitdrukking te geven aan de verbeelding. Juist de ambachtelijke aspecten en het bijzondere van dit materiaal spreken hem aan.

Co Stam is niet stijl gebonden. Hij laat zich inspireren door de beelden van de grote meesters en vindt uitdagingen in sport en muziek.
Kenmerkend zijn beweeglijkheid en transparantie. Verstilling van het juiste moment van beweging laat in de verbeelding het beeld tot leven komen. Vervormingen en weglatingen brengen het beeld naar de essentie.
Co Stam streeft in zijn beelden naar kracht, energie en spanning maar soms ook naar ontspanning.

Lady met masker van kunstenaar Co Stam

Eerst is er het idee dat vorm krijgt in schetsen op papier. Dan wordt een proto-type vervaardigd van was of klei. Er wordt van binnen naar buiten gewerkt. Hierdoor is voortdurend correctie mogelijk. Vervolgens wordt het klei- of wasmodel gemonteerd d.w.z. klaar gemaakt voor het gietproces. Hierbij worden een giettrechter, gietkanalen en ontluchtingskanalen aangebracht. Vervolgens wordt het gemonteerde model in gips verpakt. Dit gipspakket wordt uitgestookt zodat alle was verdampt en er holtes ontstaan die een negatief vormen van het oorspronkelijk ontwerp.
Daarna worden de holtes gevuld met vloeibaar brons.
Het bronzen resuiltaat wordt ontdaan van alle montagemateriaal waarna een ruw bronzen afgietsel van het oorspronkelijk model overblijft. Hierna wordt het beeld verder afgewerkt en gepatineerd.
Al deze fasen van schets tot eindresultaat zijn onderdeel van het kreatieve proces.

De bronzen worden vervaardigd onder toepassing van de “cire perdue – techniek”, waarbij het wassen beeld en de gipsmantel verloren gaan tijdens het gietproces. De beelden zijn dus uniek. Nummering is dan overbodig.
Desgewenst kunnen er gelijksoortige exemplaren gemaakt worden.
In overleg kan een bronzen beeld naar Uw eigen idee vervaardigd worden.
De beelden worden gegoten in bronsgieterij “De Hooischuur” te Alkmaar.

Tekst uit www.costam.nl

Loet van Veen

Naast alle kennis en alle technische knepen die de kunstenaar beheerst om zijn werk te realiseren, spelen bij hem uiteraard ook een grote artistieke vrijheid en een poëtische beroering mee.

Bij veel beelden kunnen niet alleen teksten geschreven worden maar ook gedichten of muziek ontstaan.
Loet werkt veelal in opdracht en exposeert door heel het land, in prachtige tuinen en landhuizen, maar ook in mooie galeries, beurzen en kerken.
Modeltekenen doe ik nog steeds,als ondersteuning voor de juiste verhoudingen bij het ontwerp van mijn beelden.

Het ontwerp maak ik van was of klei, daarna wordt er een mal van gemaakt en volgt het procédé van bronsgieten. Al met al een arbeidsintensief gebeuren. Wat mij zo aantrekt in het brons is de uitstraling van het materiaal, de sterkte. De onvergankelijkheid van de kleur. Brons is namelijk glanzend en het belicht zich zelf.

Op brons valt het licht altijd goed. Het aanraken van een bronzen beeld of sculptuur geeft mij een speciaal gevoel.

Het werken naar levend model is haast uitsluitend met het naakte vrouwelijke lichaam als thema, evenals de uitstraling, de sfeer en de bezinning die ervan uitgaat. De ronde vormen die ik gebruik, zijn eveneens terug te vinden in mijn tuin. Bijvoorbeeld de zelfgemaakte waterbollen en de rond gesnoeide bomen. De bronzen beelden komen daardoor goed tot hun recht.

Tekst uit www.martenranda.nl

Leo Derijcke

De mens is een grote inspiratiebron voor mij.

www.leoderijcke.nl

Ton van Veen

Joris Verdonkschot

Le-reve-d’un-curieux-deux_front/side_Large

“Ik probeer beelden te maken die niet blijven steken in de nabootsing van natuurlijke verschijningsvormen dat betekent nog geen ontsnappen aan het leven maar eerder een doordringen in de werkelijkheid.